Azután, hogy a Microsoft felfedte az Xbox Series X specifikációját, a Sony egy Youtube stream alkalmával felfedte a közelgő PlayStation 5 részleteit, melyeket Mark Cerny prezentált. Mark Cerny elmondta, hogy a PS5 tervezésénél az adattárolás volt az elsődleges fókusz annak tudatában, hogy az előző generációnál az optikai meghajtó és a merevlemez komolyan késleltette a töltési időket. Ennek eredményeképp a Sony nagyot ugrott, hisz minden piacra dobott konzolban egy PCI-Express 4.0 x4 SSD kap majd helyet, mely házon belül kifejlesztett flash vezérlővel rendelkezik. A 12 flash csatorna 5.5 GB/s adatátviteli sebességgel rendelkezik. A Sony azt várja, hogy a betöltési idő az új adattároló és technológia érkeztével gyakorlatilag nullára csökken. Mindegyik konzol egy 825 GB-os SSD-vel érkezik, mely külső meghajtókkal bővíthető USB-n keresztül, vagy a Sony által hitelesített harmadik féltől származó M.2 NVMe SSD-vel. A PlayStation 4 játékok közvetlenül futtathatók lesznek külső merevlemezről, de a PlayStation 5 játékokat át kell helyezni a fő SSD-re. Míg a korábbi generációk ZLib adattömörítést használtak a Blu-Ray és HDD esetében, addig a PlayStation 5 Kraken alapokra építkezik.
Az SoC-t (mely egyébként a fenti hardveres tömörítésért is felel) az AMD és Sony közös alkotása, mely 7 nm-es gyártástechnológiára alapoz. A rajta található processzor egy AMD Ten 2 X86-64 mikroarchitektúrán alapuló megoldás, a GPU pedig az AMD közelgő RDNA2 grafikus architektúrájára épül. A ZEN 2 processzor nyolc fizikai magot tartalmaz, bár a cég nem említette, hogy lesz e SMT támogatás, de feltehetőleg így lesz. A processzormagok 3500 Mhz-es órajelen működik. A GPU 36 RDNA 2 számítási egysége 2304 Stream processzort tartalmaz és legfeljebb 2,23 Ghz-es GPU órajelre képes. Ezzel szemben az új Xbox 52 számítási egységgel, de mindössze 1825 MHz-es GPU órajellel rendelkezik. A Sony új GPU-ja 10,3 TFLOPs számítási teljesítményt tud. Az RDNA2-vel természetesen a PlayStation 5-re is megérkezik a sugárkövetés, ami a hangzásra, a globális megvilágításra, az árnyékokra, tükröződésekre lesz hatással, azaz az NVIDIA esetében használt teljes sugárkövetés megoldott lesz.
Az SoC harmadik fő komponense az I/O komplex, mely nem csupán a perifériákat és a videó kimeneteket kezeli, de a tárolást és a memóriát is. A dedikált I/O társprocesszorok célja a CPU magok terhelésének csökkentése, ami a késleltetésre lehet jótékony hatással. Van egy bizonyos mennyiségű SRAM mely a különféle komponensek közötti átvitelért felelős.
A PlayStation 5 16 GB GDDR6 memóriát használ, mely megegyezik az Xbox Series X memóriamennyiségével, viszont ebben az esetben a Sony nem tett említést a memória órajeléről, sávszélességéről és a memóriabuszról se. Úgy tűnik Sony nem osztja meg úgy a memóriát, mint a Microsoft, azaz egy közös fizikai memóriát biztosít a rendszermemória és a videómemória számára.
A PlayStation 5 piaci startja továbbra is az ünnepi szezonra van időzítve, bár a megjelenésbe még beleszólhat a jelenlegi koronavírius helyzet.