Magazin

Kövesd velünk a technológiai újdonságokat!

Mennyit számít a RAM a játékokban és a renderelésnél?

A rendszerigény.hu készített egy érdekes cikket, melyben arra keresték a választ, hogy a RAM mennyisége, illetve annak órajele milyen hatással van a játékokban elérhető FPS számra és a videóvágás utáni renderelési időre. A cikket mi is közzétettük a csapat engedélyével, így itt is elolvashassátok, hogy mire jutottak a tesztek során:

A teszt:

Mai cikkünk középpontjában a memória áll. Megpróbáljuk kideríteni, hogy napjainkban mennyit számít a memória mennyisége és arra is keressük a választ, hogy mennyit ér az, ha eltérő az órajel. Manapság komoly dilemmát jelent, hogy mennyi és főképp milyen órajelű memóriát tegyünk új gépünkbe, vagy akár érdemes e bővíteni és ha igen, akkor hogyan. Cikkünk megírásában segítségünkre volt a Corsair, aki biztosított egy Corsair Vengeance Pro RGB 32 GB-os memória csomagot.

A cikkben játékokat teszteltünk, miközben figyeltünk arra, hogy más-más felbontáson is legyenek eredményeink, valamint fontosnak tartottuk azt is, hogy videó vágás utáni mentési időt is megnézzük. Több opció is volt a tesztek során, a 8 GB 2133 Mhz-es modultól egészen a 32 GB 3600 Mhz-es csomagig. A tesztekben arra kerestük a választ, hogy a memória mennyiségéne, vagy órajelének növelése milyen hatással van a játékokban az FPS számra, vagy videó vágáskor a renderelési időre.

Tesztprogramok:

– Far Cry New Dawn (1920 x 1080)

– Far Cry New Dawn (3840 x 2160)

– F1 2018 (1920 x 1080)

– Forza Horizon 4 (3840 x 2160)

– Unigine Valley Benchmark

– Cinebench R20

– Movavi Video Converter

Tesztkkonfiguráció

– Alaplap: Gigabyte Z370 uLTRA gAMING 2.0 OP

– Processzor: Intel Core i7-8700K

– Hűtés: Deepcool Castle 280 RGB

– Memória: Corsair Vengeance Pro RGB

– Videókártya: EVGA Geforce RTX 2070 XC Gaming

– SSD : Corsair LE 200 480 GB SSD

– Tápegység: Corsair RM750I

Tesztek:

Első körben a Far Cry sorozat legújabb részét próbáltuk ki Full HD felbontáson, a rendelkezésünkre álló összes memória felállásban. Legnagyobb differencia a 8 GB-os setupnál volt, ahol a 2133 Mhz-es és 3600 Mhz-es órajelű ramok között 18 FPS volt az eltérés. Érdekes, hogy a 3600 Mhz-es 8 GB-nyi ram, ugyanannyi FPS-t hozott, mint a 2133 Mhz-es 16 és 32 GB-os felállás, komoly növekedést (ami 13 FPS többlet) csak az ismételt 3600 Mhz-es órajel okozott 16 és 32 GB esetében.

Az F1 2018 esetében ismételten nagy ugrást jelentett, ha a 8 GB memóriát 2133 Mhz-ről 3600 Mhz-re emeltük, de innentől kezdve folyamatos növekedés volt FPS terén és a legjobban a 3600 Mhz-es memóriák teljesítettek, de már nem olyan nagy előnnyel.

A Far Cry New Dawn esetében megnéztük, hogy vajon 4K felbontáson is ennyit számít e a ramok mennyisége és órajele. Az eredmény számunkra meglepő volt a Full HD felbontáson mért értékek tükrében. A 8 GB 2133 Mhz-es memória és 32 GB 3600 Mhz-es memória felhozatal esetében mindössze 8% volt a differencia, összehasonlításképp Full HD felbontáson ez a differencia 42% volt.

A mérések visszaigazolásához elővettük a Forza Horizon 4-et, mely az egyik legnépszerűbb autós játék napjainkban. Az eredmény itt is hasonló, alig 4%-ot hozott az, hogy a 8 GB 2133 Mhz-es ram helyett 32 GB 3600 Mhz-es csomag tette a dolgát.

Megnéztük az Unigine Valley Benchmark-ot is, mely speciálisan a GPU-t monitorozó alkalmazás, a processzornak és a memóriának a GPU-hoz viszonyítva kevesebb beleszólása van az FPS számba. Ennek eredményeképp a 8 GB 2133 Mhz-es ram és a 32 GB 3600 Mhz-es csomag között alig 4 FPS volt a differencia.

Jött a Cinebench, ahol minden pont számít, ha nem is nekünk, a tuningolóknak és a gyártóknak biztosan. Itt igazából vegyes volt az eredmény, hisz adott esetben a kevesebb, de magasabb órajelű memória többet hozott a konyhára, mint az alacsonyabb órajelű, de dupla akkora memória mennyiség. A készítők egyébként elmondták, hogy a szoftver jutalmazza a magasabb órajelű és nagyobb memóriákat, ami megállta a helyét a teszt során.

A processzor mellett a videóvágók egyik vesszőparipája a memória. Bár legnagyobb teljesítménybeli különbséget két eltérő processzor között érhetjük el, a következő grafikonon látható, hogy a memória is – ha nem is akkora mint egy processzor – komoly hatással van a renderelési időre. A 8 GB 2133 Mhz-es modul és a 32 GB 3600 Mhz-es csomag között nagyjából 10% differencia volt mérhető. Most hogy 696, vagy 603 másodperc egy videó exportálás, nem hangzik olyan nagy durranásnak, de hosszú távon, nem 4 perces , hanem órahossznyi videók esetében, főleg ha több van és az idő is fontos tényező, akkor igenis sokat számít. Egyébként mi a 4 perces videót 4K felbontáson, magas minőségben rendereltük.

Összegzés:

Próbálkoztunk Full HD felbontáson, 4K felbontáson, néztünk benchmarkokat és videót is rendereltünk. Ami biztos, hogy játékok alatt Full HD felbontáson komoly jelentősége van a memória méretének és órajelének. 4K felbontáson már más a helyzet, hisz erősebb VGA nélkül nem tudunk feljebb lépni képkockaszám tekintetében. Az biztos, hogy a legtöbb játékban a 8 GB RAM memória elegendő, csak néhány kivétel van, ahol jobb a több memória, ilyen például a Final Fantasy.

Ha a videóvágást nézzük, akkor mindenképp jótékony hatással van az munkaidőre a memória mennyisége és az órajel is, ebben az esetben javasolt a több is gyorsabb memória. Vannak extrém alkalmazási területek is, mint például egy templomi orgona szoftveres megszólaltatása, ahol bőven kell a 64 GB ram, de ez tényleg már a perifériát jelenti.

És hogy hogy is áll most a memória piac? Szerencsére a csúcsponton már réges-rég túl vagyunk, ami az árakat illeti és most tényleg érdemes memóriát venni, hisz szépen lementek az árak.

A cikket írta a rendszerigény.hu csapata

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lépj velünk kapcsolatba!

Írj nekünk és kollégáink a lehető leghamarabb válaszolnak!